PLN 244.00

Kanał Ostródzko- Elbląski

prywatna
SZCZEGÓŁY ZAMÓWIENIA

email
phone
today
location_on
record_voice_over
group
Dziękuję
Państwa wiadomość została wysłana. Odpowiemy na nią możliwie szybko.
00 PLN
za grupę

Zapraszamy na wycieczkę kanałem Elbląg-Ostródzki, który jest unikatowym na skalę światową zabytkiem hydrotechniki, uznanym za jeden z 7 cudów Polski.

Najważniejsze:
– przepłyń po jedynym kanale na Świecie z działającymi pochylniami
– sprawdź, jak można żeglować po trawie

Trasa wycieczki rozpoczyna się w Buczyńcu i będzie biegła kanałem Elbląsko-Ostródzkim przez cztery pochylnie (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie). Podczas 2-godzinnego rejsu pokonacie dystans 9,6 km, o różnicy poziomów 99,5 metra. Będą Państwo mogli zobaczyć jak działają pochylnie, które przeciągają po trawie statki, w górę lub w dół wzniesienia o różnicy około 20m, przy użyciu jedynie energii wodnej. Na koniec wycieczki zatrzymamy się po drodze w Elblągu, na krótki spacer, kawę lub obiad.
Kanał został zaprojektowany w latach 1825–44 przez Georga Steenke, a budowę rozpoczęto w 1844 r. Różnica wysokości na 9,5 kilometrowym odcinku trasy między jeziorami była zbyt duża do budowy tradycyjnych śluz; zastosowano zamiast tego genialny system pochylni oparty na tych używanych na Kanale Morrisa (USA). Kanał zbudowany pod nazwą Oberländischer Kanal (Górny Kanał Lądowy) został otwarty w 1860 r., i działał do 1939 r. Po naprawie zniszczeń wojennych przywrócono go do użytku w 1948 r. , a obecnie jest użytkowany przez żeglugę turystyczną.

Czas trwania: 6h

Cena zawiera:
– prywatny transport
– bilety na rejs

Dobrze wiedzieć:
– odbiór z hotelu/apartamentu na terenie Trójmiasta. Proszę zaznaczyć miejsce odbioru.
– dzieci do 3 roku za darmo
– dzieci do 16 roku – 25%

Początek: 8:00-12:00 (w zależności od dostępności rejsu-do ustalenia)

*Przy większych grupach ceny ustalamy indywidualnie

Kanał Ostródzko-Elbląski, zwany również „Elbląskim”, jest unikalnym systemem wodnym łączącym zachodniomazurskie (oberlandzkie) jeziora z Zalewem Wiślanym. Jego oryginalność polega na pokonywaniu 100-metrowej, prawie naturalnie występującej w tym regionie, różnicy poziomów wody przy pomocy zespołu 5 pochylni. Pochylnie są szynowymi urządzeniami wyciągowymi napędzanymi mechanicznie siłą przepływu wody. Ten światowej klasy cud sztuki hydrotechnicznej zaprojektowany został przez pruskiego inżyniera Georga Jacoba Steenke w drugiej ćwierci XIX w., za panowania króla Fryderyka Wilhelma III, a wybudowany za czasów króla Fryderyka Wilhelma IV, w celu gospodarczego połączenia wodnego Prus Wschodnich z Bałtykiem. Kanał wiele lat czekał na rozpoczęcie budowy, która ostatecznie ruszyła z końcem października 1844 r.

Znacznie krócej, bo tylko 8 lat, trwała budowa odcinka łączącego oberlandzkie jeziora między sobą oraz z miejscem gdzie dziś rozpoczynają się kanałowe pochylnie. Od 1852 r. pomiędzy Iławą a Karczemką zaczął kursować parowiec iławskiego armatora „Reederei Kardinal”, a później również firmy „Reederei Matzmor” (parowce śrubowe „Martha” i „Ernst”). Przewoźnik z Zalewa – Munter dysponował statkiem „Ursula”. Dwie śluzy: „Zielona” i „Miłomłyn” oddano do użytku już w 1849 r. i od tego czasu szlak żeglugowy łączy Iławę i Zalewo z Miłomłynem i Ostródą.

Odcinek Elbląg – Ostróda otwarto oficjalnie dopiero z końcem sierpnia 1860 r., wraz z oddaniem do użytku ostatniej wówczas pochylni w Buczyńcu, choć pierwszy statek parowy z Miłomłyna do Ostródy dopłynął już ponoć w 1856 r. Ostatni odcinek systemu kanałów, idący z Ostródy do Starych Jabłonek, przez Jezioro Pauzeńskie oraz jeziora Szeląg Wielki i Szeląg Mały, wybudowano około 1873 r. Niemal równoległe uruchomienie (1872) konkurencyjnej linii kolejowej osłabiło gospodarcze znaczenie kanału. Początkowo służył on głównie transportowi płodów rolnych, drewna i artykułów przemysłowych, jednak od 1912 r. kanał rozpoczął pełnić również funkcje stricte turystyczne.

Poza spławem drewna do transportu służyły m.in. barki produkcji elbląskiej stoczni „Schichau-Werft” oraz statki ostródzkiego Urzędu Budownictwa Wodnego (niem., Wasserbauamt”): parowce „Steenke”, „Röthloff” oraz holownik motorowy „Osterode”. Na statkach tych pływał późniejszy armator (ur. w 1888 r. w Siemianach) Adolf Tetzlaff. Jego przedsiębiorstwo żeglugowe „Schiffs – Reederei Adolf Tetzlaff” obok transportu gospodarczego zainicjowało w 1912 r. przewozy turystyczne łodzią motorową „Lilia Wodna” (niem. „Seerose”). Do 1927 r. flota turystyczna Tetzlaffa wzbogaciła się o statek „Herta”(1914) i jednostkę wycieczkową „Heini” (1925). Po 1927 r. statek „Konrad” zbudowany w stoczni elbląskiej rozpoczął regularne rejsy turystyczne na trasie Ostróda-Elbląg.

Działania wojenne 1945 r. spowodowały poważne uszkodzenia techniczne urządzeń kanału. Z inicjatywy Zygmunta Mianowicza oraz przy pomocy A. Tetzlaffa w 1947 r. ponownie udrożniono kanał, na którym Żegluga Gdańska rok później wznowiła regularne rejsy pasażerskie.

Nasze propozycje

prywatna
203 PLN od / za osobę
lang pl
Trójmiasto (Gdańsk-Sopot-Gdynia) w 1 dzień
prywatna
169 PLN od / za osobę
lang pl
Stutthof – Obóz Koncentracyjny
110 PLN od / za osobę
Malbork – arcydzieło średniowiecznych fortyfikacji
prywatna
240 PLN od / za osobę
lang pl
Zamek w Malborku